Heeft u een vraag?

bekijk de veel gestelde vragen

In termijnen betalen?

Indien u de vordering niet in een keer kunt voldoen kunt u een betalingsregeling aanvragen.

Betalingsregeling aanvragen
Bezwaar maken?

Bent u het niet eens met de ontvangen aanmaning en wilt u bezwaar maken? Vul dan het bezwaarmakingsformulier in.

Ja, ik wil bezwaar maken
Teruggebeld worden?

Bij de terugbelservice van het CIB kunt u aangeven dat u door een van onze medewerkers teruggebeld wilt worden.

Ja, ik wil gebeld worden

Veel gestelde vragen


• Ik heb een aanmaning van een incassobureau gekregen, wat nu?

Het is aan te raden om, als u het eens bent met de vordering, zo snel mogelijk te betalen of een regeling te treffen. Kunt u echt niet betalen, neem dan contact op met het incassobureau. Het incassobureau zal een onderzoek doen naar uw financiële positie. Afhankelijk van de uitkomst kunt u al dan niet een betalingsafspraak maken.

• Hoe komt het incassobureau aan mijn gegevens?

Van uw leverancier. Die heeft de hulp van het incassobureau ingeroepen om u aan het betalen te krijgen. Daarvoor heeft het incassobureau natuurlijk uw gegevens en de facturen en aanmaningen die al verstuurd zijn nodig.

• Het bedrag op de aanmaning is hoger dan het oorspronkelijke bedrag dat ik moest betalen. Klopt dat wel?

Dat klopt. Uw leverancier mag, over de tijd dat u te laat was met betalen, wettelijke rente berekenen. Verder bent u verplicht de incassokosten (WIK) te betalen. Dat zijn namelijk de kosten die de leverancier en het incassobureau heeft moeten maken om u te laten betalen. Dit is in de wet vastgelegd. De hoogte van deze kosten kunt u berekenen op de objectieve website van Consuwijzer.

• Hoe kan ik de aanmaning van het incassobureau het beste betalen?

Het makkelijkst is om de i-deal button in de ontvangen e-mail te gebruiken. Heeft u geen e-mail ontvangen en alleen een brief? Maak dan gebruik van een bankoverschrijving. Zorg dan in ieder geval dat u altijd het dossiernummer vermeldt. Zo voorkomt u dat uw betaling niet of te laat wordt verwerkt.

• Wat gebeurt er als ik de aanmaning van het incassobureau helemaal niet betaal?

Uw leverancier kan het Centraal Invorderings Bureau dan opdracht geven om namens uw leverancier een deurwaarder in te schakelen. De deurwaarder kan dan een gerechtelijke procedure opstarten. Als zij een dergelijke procedure winnen dan draait u op voor de kosten van de procedure. Die kosten kunnen behoorlijk oplopen.

• Kan ik iets regelen met een incassobureau als ik niet kan betalen?

Vul op deze site het contact formulier in, wij bellen u zo spoedig mogelijk terug. leg uw probleem uit en vraag naar een oplossing. Het incassobureau beslist hier overigens niet zelf over. Uw schuldeiser, de leverancier dus, is de opdrachtgever van het incassobureau dus die beslist. Maar het doel is natuurlijk dat u uiteindelijk betaalt. Als dat bijvoorbeeld wel lukt als u in termijnen mag betalen zal men daar vaak wel mee akkoord gaan. Neem dus in ieder geval wel contact op want zomaar niet betalen kan hele vervelende en dure gevolgen hebben

• Vertrouwt u een e-mail van het Centraal Invorderings Bureau niet?

Het Centraal Invorderings Bureau stuurt e-mails met een iDeal link, waarmee u een betaling kunt voldoen. Echter, helaas zijn er ook internetcriminelen actief die uit naam van het Centraal Invorderings Bureau nepmails versturen. Vaak wordt in deze e-mails aangegeven dat u nog een openstaande rekening heeft en gevraagd om op een link te klikken om de openstaande vordering te bekijken. Of er wordt gevraagd om uw persoonsgegevens te controleren, bij te werken of aan te vullen. Het kan gaan om zogenaamde (Crypto) Ransomware of Phishing-mails.

  • (Crypto) Ransomware blokkeert uw computer als u op de link klikt en u wordt gechanteerd geld te betalen om de computer weer te bevrijden.
  • Phishing-mails leiden u via een link vaak naar een website waar u gevraagd wordt in te loggen. Door u bijvoorbeeld uw inlog- en creditcardgegevens in te laten vullen, beschikken de criminelen over uw persoonsgegevens. Helaas gebeurt Phishing niet alleen per e-mail, maar bijvoorbeeld ook telefonisch, per sms en via post.

• Hoe herkent u een nepmail?

Voorheen waren nepmails makkelijk te herkennen aan de vele taal- en spelfouten en afwijkende vormgeving. Tegenwoordig zijn nepmails steeds moeilijker te onderscheiden van de originele e-mails. Er zijn toch een aantal zaken waarop u kunt letten:

  • Naam en e-mailadres afzender
    Controleer de naam en het e-mailadres van de afzender. Vooral het e-mailadres is vaak een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam.
  • Geen gepersonaliseerde aanhef
    Nepmails zijn meestal niet gepersonaliseerd, bijvoorbeeld: Geachte heer/mevrouw of Beste klant.
  • Afwijkend taalgebruik en vormgeving
    Hoewel nepmails tegenwoordig niet meer bol staan van taal- en spelfouten, kunt u toch kijken of u onregelmatigheden tegenkomt.
  • Vragen naar persoonsgegevens
    Het Centraal Invorderings Bureau kan u vragen om bijvoorbeeld een betaling te voldoen middels een iDeal link. Let echter op wanneer u gevraagd wordt om bijvoorbeeld in te loggen om uw persoonsgegevens te controleren, bij te werken of aan te vullen.
  • E-mail is terecht gekomen in SPAM map
    Een spamfilter scant inkomende e-mails en herkent bepaalde patronen. Wees dus extra alert wanneer een e-mail in uw spamfilter terecht is gekomen.

• Wat kunt u doen als u een nepmail heeft ontvangen?

  • Klik niet zomaar op links die u niet vertrouwt. Houd uw muis boven de link, zonder te klikken, en kijk of de link niet naar een vreemde website leidt.
  • Open niet zomaar een bijlage van een e-mail die u niet vertrouwt, zeker wanneer het een zip-bestand betreft. Het Centraal Invorderings Bureau stuurt bijna nooit een zip-bestand.
  • Bel ons op om te controleren of wij de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor de contactgegevens op onze website; gebruik nooit de contactgegevens in de e-mail.
  • Meld ons altijd dat u een nepmail heeft ontvangen via [email protected]. U kunt de nepmail ook melden bij de Fraudehelpdesk.
  • Beveilig uw computer met een antivirusprogramma en firewall. Op de website www.veiliginternetten.nl vindt u tips hoe u uw computer kunt beveiligen.
  • Maak alleen geld over naar het rekeningnummer Stichting Derdengelden CIB.

• Wat doet het Centraal Invorderings Bureau wanneer nepmails worden verspreid?

Wanneer blijkt dat er vanuit naam van het Centraal Invorderings Bureau nepmails worden verspreid, doen wij aangifte bij de politie van internetfraude.

In termijnen betalen?

Indien u de vordering niet in een keer kunt voldoen kunt u een betalingsregeling aanvragen.

Betalingsregeling aanvragen
Bezwaar maken?

Bent u het niet eens met de ontvangen aanmaning en wilt u bezwaar maken? Vul dan het bezwaarmakingsformulier in.

Ja, ik wil bezwaar maken
Teruggebeld worden?

Bij de terugbelservice van het CIB kunt u aangeven dat u door een van onze medewerkers teruggebeld wilt worden.

Ja, ik wil gebeld worden

Centraal Invorderings Bureau

Jan Leentvaarlaan 65-67


3065 DC   Rotterdam

Contact

Telefoon